Хімія 3(7) клас 2020/2021 н.р.


10.11.2020/12.11.2020
Всім добрий день.
Завдання повторно:
1. Вивчити назви та вимову елементів (перші 30 елементів). 
2. Повторити параграфи 9-13 та теоретичний матеріал на блозі. ( за 09.11.).
Виписати визначення: проста речовина, складна речовина, період, група, атомна маса, метали, неметали, хімічна формула. Записати неметали за допомогою хімічних формул.
3. Виконати завдання №90-93 після параграфу в зошиті.
Тема: " Валентність хімічних елементів. Складання  формул бінарних сполук за валентністю"
Опрацювати презентацію Валентність хімічних елементів. Виконати тест на слайдах 2-6 та завдання на слайдах 12-13. Зробити конспект слайдів 7-11. 
Фото виконаних завдань надіслати на пошту pustovarovayy@gmail.com до 19.11.2020
09.11.2020
Всім добрий день. Працюємо дистанційно, урок, що за розкладом в понеділок буду розміщувати також на цій сторінці.
Тема: "Хімічні формули речовин. Прості та складні речовини. Багатоманітність речовин."
Повторення. 

Хімічний елемент -  вид атомів з певним зарядом ядра.

Сучасні хімічні елементи походять  від латинських назв. Їх пишуть з великої літери.  Назви елементів мають різне походження. Кожен елемент має скорочене позначення – символ або знак.

Періодична система хімічних елементів – це наукова класифікація хімічних елементів, заснована на властивостях елементів. Періодичну систему створив російський вчений Д.І. Менделєєв у 1869 р.

Кожний елемент у таблиці має свою клітинку з чітко визначеним порядковим номером. Горизонтально таблиця поділяється на сім періодів: 1; 2; 3 – малі періоди; 4; 5; 6 – великі періоди, кожний складається з двох рядів; 7 – незавершений.

Період – горизонтальний ряд хімічних елементів, що починається лужним металом і закінчується інертним газом.

Вертикально таблиця поділяється на вісім груп.

Група – це вертикальний стовпчик, в якому один під одним розміщені  подібні за властивостями хімічні елементи.

Кожна група складається з двох підгруп – головної і побічної. До головної підгрупи входять елементи і малих, і великих періодів. До побічної підгрупи входять елементи тільки великих періодів.

Крім груп і підгруп у періодичній системі є ряди подібних елементів, які називають родинами.

Родини лантаноїдів та актиноїдів виносять у самостійні ряди, які розміщують унизу періодичної таблиці елементів.

    Встановлюючи місце елемента в періодичній таблиці,  Д.І. Менделєєв керувався всією сукупністю його властивостей. Хоч у своїх працях він прямо не говорив про порядковий номер як фундаментальну характеристику хімічного елемента, але це відчувалося у кожній його праці. Пізніші дослідження показали, що розміщення Д.І. Менделєєвим елементів у періодичній системі є правильним і відповідає будові їхніх атомів. Знаючи положення елемента в таблиці, можна досить точно визначити його властивості, оскільки місце елемента в таблиці визначається його властивостями.

  Кожен атом хімічного елемента має певну масу. В яких одиницях ця маса виражається?

  Якщо скористатися звичайними одиницями маси, наприклад грамами, то маса т  найлегшого з хімічних елементів – атома Гідрогену становитиме 0,000 000 000 000 000 000 000 001 67 г. Таке число важко прочитати і важко ним користуватися. Тому такі числа заведено записувати у так званому стандартному вигляді, а саме: т=1,67∙ 10-24.

   Найважчі атоми, які існують у природі на Землі, це атоми елемента Урану. Їхня маса дорівнює 0, 0000 000 000 000 000 000 000 395 г.

Спробуйте самостійно записати у стандартному вигляді масу  Урану.

   Зрозуміло, що подібними числами, навіть записаними у стандартному вигляді, користуватись незручно. Тому на практиці замість абсолютних мас атомів використовують відносні атомні маси,

порівнюючи маси атомів різних елементів між собою або з певною частиною маси атома іншого елемента. Сьогодні за одиницю порівняння вибрано 1/12 частину маси атома Карбону. Вона називається атомною одиницею маси – а. о. м.

(1 а. о. м.= 1,66 ∙10-27кг = 1,66∙ 10-24 г).  
Зрозуміло, що відносна маса атома Карбону, виражена в атомних одиницях маси, дорівнює 12 а.о.м. Отже, відносна атомна маса – це фізична величина, що визначається відношенням маси атома елемента до 1/12 маси атома Карбону.

   Відносна атомна маса позначається символом Аr . А – перша літера слова «атомна», r – перша літера латинського слова «relativus», що означає «відносний».

   Наприклад, маса атома Флуору дорівнює 3,15481∙10-23 г

Отже, відносна атомна маса Флору дорівнює 19. Це означає, що маса одного атома Флору в 19 разів більша від 1/12 маси атома Карбону, тобто від 1 а. о. м. Отже, Аr(F)=19. Відносні атомні маси елементів зазначені в періодичній системі хімічних елементів Д.І. Мендєлєєва.
Завдання:
Вивчити назви та вимову елементів (перші 30 елементів). Повторити параграфи 9-10.
Теорія до теми.

1.Характеристика металів.

    За стандартних умов усі метали (за винятком ртуті) є твердими  речовинами. Золото та мідь мають характерне забарвлення.     

Більшість металів мають сріблясто-білий або сріблясто-сірий колір. Характерний блиск металів спостерігають зазвичай тільки в тому випадку, коли метал утворить суцільну компактну масу. Щоправда, магній і алюміній зберігають свій блиск навіть у порошкоподібному стані. Решта тонкоподрібнених металів мають чорний або темно-сірий колір. Усі метали – добрі провідники електричного струму. Найліпшими провідниками електричного струму є срібло, мідь і алюміній. Германій – напівпровідник. Метали переважно пластичні. Більшість із них можна кувати, витягати в дріт, прокочувати тощо. Золото – найпластичніший метал, з нього виробляють тонку фольгу. Стибій – навпаки, дуже крихкий. Різняться метали і своєю твердістю. Натрій легко різати ножем. Натомість хром і вольфрам – надзвичайно тверді метали. До того ж вольфрам – найтугоплавкіший із металів. Тому з нього виготовляють спіралі ламп розжарювання. Ртуть має найнижчу температуру плавлення поміж металів. Густина ртуті досить велика. Також до важких металів відносять цинк, залізо, мідь, свинець, золото. Найважчий метал – осмій. Його густина становить 22,6 г/см3. Найлегшим поміж металів є літій. Його густина 0,534 г/см

2.Характеристика неметалів. Немета́ли — прості речовини, які не мають властивостей металів, а саме: металічного блиску, непридатні для кування, погано проводять тепло, електричний струм. До неметалів зараховують 22 хімічних елементи: Гідроген, Азот, Арсен, Силіцій, Оксиген, Флуор, Хлор, Бром, Карбон, Фосфор, Сульфур, Селен, Йод, Астат, Телур, Бор, інертні гази, які складаються з окремих атомів це -Гелій, Неон, Аргон, Криптон, Ксенон і Радон. У графіті, алмазі, силіції, борі, червоному фосфорі всі атоми сполучені один з одним. Водень, азот, кисень, фтор, хлор, бром, йод мають двохатомні молекули.

     3. Розміщення металів і неметалів в періодичній системі хімічних елементів. Переважна більшість хімічних елементів, представлених у періодичній системі, є металічними. Усі елементи (від 5 до 85), розташовані лівіше від уявної лінії, проведеної від Бору до Астату, відносять до металічних. Їхні прості речовини – типові метали – натрій, магній, залізо, мідь тощо. Переважно неметалічними є елементи, розміщені правіше цієї межі. Типові неметалічні елементи – Сульфур, Фосфор, Бром та інші. Вони утворюють прості речовини-неметали – сірку, фосфор і бром відповідно.  Неметалічний характер елементів і хімічна активність неметалів посилюються в періодах зліва направо, а в головних підгрупах — знизу догори.

Завдання:
1. Опрацювати параграфи 11-13 та теоретичний матеріал на блозі. Виписати визначення: проста речовина, складна речовина, період, група, атомна маса, метали, неметали, хімічна формула. Записати нематали за допомогою хімічних формул.
2. Виконати завдання №90-93 після параграфу в зошиті.
Фото виконаних завдань надіслати на пошту pustovarovayy@gmail.com



18.05.2020/ 25.05.2020
Повторення: Розв’язання розрахункових задач «Обчислення масової частки елемента в складній речовині, маси речовини, маси і обєму води в розчині»

ТЕОРІЯ
Ви вже знаєте, що за хімічною формулою можна визначити, з яких елементів складається речовина, скільки атомів кожного елемента міститься в молекулі. Хімічна формула дає змогу обчислити відносну молекулярну масу. А ще за хімічною формулою можна обчислити масову частку, яка припадає на кожний елемент у складі молекули речовини.
За формулою речовини можна обчислювати масові частки елементів. Масова частка елемента показує, яку частину від маси всієї молекули становить маса атомів певного елемента.
Масова частка позначається W(дубль-ве) і виражається в частках одиниці або у відсотках. Масова частка елемента в речовині — це фізична величина, що визначається відношенням маси, яка припадає на елемент, до маси всієї речовини.
Записуємо формулу й згадуємо, що означає Ar і Mr.
Приклад. Обчислити масову частку Сульфуру в сульфур(VI) оксиді SO3.



Відповідь: масова частка Сульфуру в сульфур(VІ) оксиді становить 40 %.
Знаючи масову частку елемента, можна визначити його масу в будь-якій масі речовини.
Приклад. Яка маса алюмінію в алюміній оксиді (Al2O3) масою 200г, якщо відомо, що масова частка Алюмінію в сполуці становить 53 %.
Відповідь: маса алюмінію 106 г.
За масовими частками елементів можна визначити формулу речовини.
Приклад. Вивести формулу речовини, що складається із 75 % Карбону і 25 % Гідрогену.
Відповідь: формула речовини CH4.
- Обчисліть масові частки елементів у глюкозі, формула якої С6Н12О6
- Розрахуйте масові частки елементів у солях Na2S2O3, Na2SO4.
- Визначте хімічну формулу речовини, якщо її склад такий:w(Cu)=25?48%; w(S)=12,82%; w(O)=25,64%, w(H2O)=36,06%
Значення закону  збереження маси
1.Він підтверджує,що речовини не зникають баз сліду й не утворюються з нічого;
2.Підтверджується висновок про те,що суть хімічних реакцій полягає в перерозподілі атомів вихідних речовин й утворені нових сполук;
3.Завдяки йому можна складати рівняння реакцій і робити за ними розрахунки.
Межі застосування цього закону – хімічні перетворення.
ЗАДАЧА 1. Під час розкладання води під дією електричного струму утворилося 0,6 г водню й 4,8 г кисню. Яка маса води, що розклалася?                                                                                              
Дано:                            
m (H2) = 0,6 г                                                                            
m(H2O) - ?                    
Виходячи із закону збереження маси речовини  маємо:                                        
m(O2) = 4,8г                                                                                                        m(H2) + m(O2) = m(H2О), отже  m(H2O) = 0,6  + 4,8 = 5,4г                                                                                                                                                                
ДЗ
1. Обчисли масові частки елементів у мінералі піриті FеS2 (вважати, що домішки відсутні).
2. В якому оксиді — SO2 чи SO3 — масова частка Оксигену більша?  Відповідь підтвердь розрахунком.
3. Яку масу заліза можна добути з червоного залізняку масою 2 т, якщо масова частка Fе2O3 становить 70 % (можливими втратами знехтувати)?

4. Визначте масу кальцій оксиду, який утворюється при взаємодії 3,43 г кисню й 8,57 г кальцію. 
13.05.2020
Тема: «Значення води і водних розчинів у природі та житті людини»

1. Опрацювати §30,31,32  та нагадую про виконання проектів:
№7 «Проблема забруднення повітря та способи  розв’язування її» (Казаков П., Остапчук С., Ляшенко М.);
№8  «Поліпшення стану повітря у класній кімнаті». (Нікітенко І., Ківшар Д.,Єжолов Н.);
№9: « Дослідження якості води з різних джерел» (Діхтієвський І., Антонова В., Калініченко К.) ;
№10 «Дослідження фізичних і хімічних властивостей води.» (Клепенко Д., Курдиман А., Сядриста Ю.);
№11 «Способи очищення води в побуті» (Долгарєв Д, Мозгунов В., Назаров М.);
12: «Збереження чистоти водойм: розв’язування проблеми у вашій місцевості (Орєшкін А., Кулеченко В., Боровкова А.)
 №13: «Зберігаючи воду – заощаджую родинний бюджет» (Реуцький А., Котков О., Сікачова К., Ткаченко Т.)
ПРОЕКТ МАЄ МІСТИТИ ПРЕЗЕНТАЦІЮ ТА РЕФЕРАТ надіслати  на пошту pustovarovayy@gmail.com 
2. Виконати онлайн-тести за посиланням https://naurok.com.ua/test/join КОД ДОСТУПУ 175181 та КОД ДОСТУПУ 172715 до 17:00 15.05.2020.
УВАГА!!!! СПРОБА ЛИШЕ ОДНА ТА ОБМЕЖЕННЯ В ЧАСІ - 45 ХВ. ПІСЛЯ ЗАКІНЧЕННЯ ВКАЗАНОГО ЧАСУ, ДОСТУП БУДЕ ЗАКРИТИЙ!!!
30.04.2020/04.05.2020
Тема: «Проблема чистої води. Охорона водойм від забруднення Очищення води на водоочисних станціях та в домашніх умовах.».
ДЗ
1. Опрацювати §30,31
2. Завдання №221, 222.  №221 виконати в форматі Word та надіслати в електронному виді.
Фото виконаних завдань  та документ надіслати на пошту  pustovarovayy@gmail.com 

до 13.05.2020.
27.04.2020
Тема «Контрольна робота з теми «Кисень. Вода».
1. Виконати онлайн-тест за посиланням https://naurok.com.ua/test/join код доступу 585144 до 12:00 29.04.2020.
УВАГА!!!! СПРОБА ЛИШЕ ОДНА, ПІСЛЯ ЗАКІНЧЕННЯ ВКАЗАНОГО ЧАСУ, ДОСТУП БУДЕ ЗАКРИТИЙ!!!
2. Підготувати проекти:
№7 «Проблема забруднення повітря та способи  розв’язування її» 
(Казаков П., Остапчук С., Ляшенко М.);
№8  «Поліпшення стану повітря у класній кімнаті». 
(Нікітенко І., Ківшар Д.,Єжолов Н.);
№9: « Дослідження якості води з різних джерел»
(Діхтієвський І., Антонова В., Калініченко К.) ;
№10 «Дослідження фізичних і хімічних властивостей води.» 
(Клепенко Д., Курдиман А., Сядриста Ю.);
№11 «Способи очищення води в побуті» 
(Долгарєв Д, Мозгунов В., Назаров М.);
12: «Збереження чистоти водойм: розв’язування проблеми у вашій місцевості (Орєшкін А., Кулеченко В., Боровкова А.)
 №13: «Зберігаючи воду – заощаджую родинний бюджет» (Реуцький А., Котков О., Сікачова К., Ткаченко Т.)


ПРОЕКТ МАЄ МІСТИТИ ПРЕЗЕНТАЦІЮ ТА РЕФЕРАТ надіслати  на пошту pustovarovayy@gmail.com до 04.05.2020.

15.04.2020
Добрий день.
З урахуванням виконаних домашніх завдань за останні 2 уроки і питань які виникли, продовжимо розглядати тему «Взаємодія води з оксидами. Поняття про кислоти та основи. Виявлення лугів і кислот у водних розчинах за допомогою індикаторів. Складання рівнянь реакцій»
ТЕОРІЯ:

1.                     Вода – хімічна сполука Гідрогену і Оксигену. Речовина, що має молекулярну формулу H2O або HOH, універсальні властивості розчинника, є стійкою сполукою і в той же час активною речовиною. Є багато речовин, які не просто розчиняються у воді, а й взаємодіють з нею. Серед речовин, що взаємодіють з водою – це оксиди. Вода взаємодіє з оксидами утворюючи нові речовини – загальна назва яких – гідрати оксидів. І це можуть бути як основи так і кислоти.
2.                     Взаємодія оксидів металічних елементів з водою.       
Будівельники, садівники нерідко змішують негашене вапно – CaO – кальцій оксид з водою. Відбувається бурхлива реакція, що супроводжується виділенням великої кількості теплоти. Цей процес назвали «гасіння вапна». Суть хімічної реакції, що відбувається відображає рівняння: CaO + H2O = Ca(OH)2 – кальцій гідроксид. Це реакція сполучення, тому вивести формулу продукту реакції можна в такий спосіб: спочатку скласти разом всі атоми, що є у формулах реагентів, а потім розмістити їх у певному порядку – першим металічний елемент, за ним – Оксиген і Гідроген (OH). Сполука яка утворилась – це основа.                 Основи – це гідрати оксидів металічних елементів, вони складаються з атомів металічного елементу і груп атомів – ОН, які називаються гідроксильними. Валентність гідроксильної групи завжди – I. Тому кількість гідроксильних груп буде чисельно дорівнювати валентності металічного елемента.  Загальна формула основ – Ме(ОН)n.
Алгоритм складання рівняння: Me2On + H2O = Me(OH)nоснова.
Пам’ятати треба, що взаємодіють з водою оксиди лише активних металічних елементів: ILi, Na, K, Rb, Cs; IIMq,  Ca, Sr,Ba.  
3.                                                                          Поняття про індикатори.
Довести, що реакція відбувається і утворюється нова речовина основа чи кислота можна скориставшись особливими речовинами, які називаються  – індикатори. Слово «індикатор» перекладається як вказівний. Їх було спершу виявлено в деяких плодах і квітах. Нині використовують індикатори, які виготовляють на хімічних заводах. До найважливіших індикаторів належать: лакмус, фенолфталеїн, метиловий оранжевий, а також універсальний індикатор, що є сумішшю кількох речовин. Індикатори – це речовини, що здатні змінювати забарвлення тільки при взаємодії з основами чи кислотами.
4.                                                                          Зміна кольору індикаторів в розчинах основ.
Продукт реакції гашення вапна – Са(ОН)2 – основа належить до малорозчинних речовин, тому утворений розчин називають – вапняне молоко. Відфільтрований розчин його буде називатись – вапняною водою – за його прозорість як у води. Переконатись, що це не вода, а основа можна за допомогою індикаторів.
        Індикатор
               Вода
     Розчин основи
фенолфталеїн
безбарвний
малиновий
метилоранж
оранжевий
жовтий
універсальний
жовтий
синій
лакмус
фіолетовий
синій
Така зміна забарвлення індикаторів характерна при взаємодії їх з основами. Отже, під час взаємодії оксидів активних металічних елементів з водою утворюються розчинні основи:

и.
5.                     Взаємодія оксидів неметалічних елементів з водою.
Візьмемо оксид – P2O5 – фосфор (V) оксид, який легко можна отримати підпаливши червоний фосфор на металевій ложці і помістити у велику колбу, закривши її пробкою. Фосфор яскраво горить, колба заповнюється білим димом. 
Хімічні рівняння процесу: 4P + 5O2 = 2P2O5
Фосфор – неметал, отже оксид Р2О5 – оксид неметалічного елемента. Утворенні кристали  Р2О5 розчиняється у гарячій воді. Утворений розчин досліджуємо за допомогою індикаторів.
         Індикатор
            Вода
Розчин кислоти
фенолфталеїн
безбарвний
безбарвний
метилоранж
оранжевий
рожевий
універсальний
жовтий
червоний
лакмус
фіолетовий
рожевий
 Зміна кольору індикаторів зовсім інша, ніж у розчинах основ. Це свідчить, що відбулася хімічна реакція, але продуктом реакції є кислота. Суть реакції відображає рівняння: 2О + Р2О5 = 2Н3РО4ортофосфатна кислота. Тип реакції, що відбувається – сполучення. Вивести формулу кислоти, можна так само, як і основ, але на першому місці треба розмістити атоми Гідрогену, на другому атом неметалічного елемента (центрального), а на останньому місці атоми Оксигену. Наприклад: Н2О + СО2 = Н2СО3карбонатна кислота. Назва кислот утворюється від назви неметалічного (центрального) елемента.  
Кислоти – це складні речовини, що складаються з одного чи кількох атомів Гідрогену й одного кислотного залишку.
Алгоритм складання рівняння: Х2Оn + H2O = H2X2On +1 – кислота.
Пам’ятати треба, що з водою не реагують оксиди таких неметалічних елементів : SiO2 (пісок), СО (чадний газ), N2O і NO.
Отже, під час взаємодії оксидів неметалічних елементів з водою утворюється розчини кислот:
   
Оксиди, які під час взаємодії з водою утворюють кислоти, називаються кислотними.
Вода – це хімічна сполука, яка легко взаємодіє з оксидами утворюючи гідрати оксидів:
основи -  при взаємодії води з оксидами активних металічних елементів;
кислоти – при взаємодії води з оксидами неметалічних елементів.
Виявити наявність гідратів оксидів у розчинах можна за допомогою індикаторів.

Домашнє завдання
1.                     Опрацювати §26 - 29.
2.                     Виконати завдання в презентації 3.2 та 3.3.

3.                     Зробити конспект теоретичного матеріалу.

13.04.2020
Добрий день.
Тема уроку « Виявлення лугів і кислот у водних розчинах за допомогою індикаторів. Складання рівнянь реакцій». Лабораторний дослід «Випробування розчинів кислот і лугів індикаторами»
Домашнє завдання
1.     Опрацювати §28, 29.
2.     Виконати онлайн-тест «Вода. Поняття про кислоти , основи , індикатори. Взаємодія води з оксидами.» код доступу (142211) за посиланням  https://naurok.com.ua/test/join 
та онлайн-тест «Взаємодія води з оксидами. Поняття про кислоти та основи» https://naurok.com.ua/test/join код доступу (443423)
Доступ до онлайн тестів до 17:00 15 квітня. Результати тестувань я побачу в особистому кабінеті. Шановні учні, будьте уважними, не потрібно проходити тест декілька разів. Всі результати будуть відображатись в моєму особистому кабінеті, буду виставляти середнє арифметичне.
 Оцінки вплинуть на тематичну. 


06.04.2020
Добрий день. Шановні учні 7 класу будь ласка будьте уважними, щодо виконання ДЗ та надсилайте вчасно.
 Тема уроку «Виявлення лугів і кислот у водних розчинах за допомогою індикаторів. Складання рівнянь реакцій.»
Домашнє завдання
1.     Опрацювати §28, 29.
2.     Скласти таблицю спостережень за прикладом на стор.169 переглянувши відео
\   
     Крім того за ссилкою в моєму блозі також можна переглянути відео взаємодії води з оксидами.
3.     Завдання 206, 214



Фото виконаних завдань надіслати на почту pustovarovayy@gmail.com до 13.04.2020 у вигляді підписаної фотографії.

01.04.2020
Добрий день.
Продовжуємо тему.
Опрацювати параграф 28.
Виписати формули кислот та їх назви.
Завдання 207.
Фото виконаних завдань надіслати на почту pustovarovayy@gmail.com до 06.04.2020 у вигляді підписаної фотографії.


30.03.2020
Шановні учні, добрий день. Переходимо до теми "Взаємодія води з оксидами. Поняття про кислоти і основи."
Домашнє завдання: Опрацювати підручник &27, 28. Завдання 201, 207. Записати хімічні властивості води за параграфом 28.
Виконані завдання надіслати на почту pustovarovayy@gmail.com до 06.04.2020 у вигляді підписаної фотографії.



16.03.2020
Домашнє завдання
https://drive.google.com/open?id=1wDCITFv8XupT84ruW-X7w6NpY0-ohKDA
Опрацювати презентацію. Розв'язати задачі в презентації -  3.1.-3.3.
Виконані завдання надіслати на почту pustovarovayy@gmail.com до 23.03.2020 у вигляді підписаної фотографії.

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Підготовка до ЗНО з хімії

Використання блогу