Хімія 4(8) клас 2020/2021 н.р.




12.11.2020.
Тема: "Періодичний закон Д.І. Менделєєва. Періодична система хімічних елементів."
Теоретичний матеріал

Таблиця Менделєєва – це таблиця історії та життя світобудови. Мабуть важко уявити собі кабінет хімії чи навіть фізики, лабораторію, де б не було періодичної системи. Вивчаючи її ми дізнаємося, що хімічні елементи, так поетично описані літераторами, – це цеглинки світобудови, з яких складається наш Всесвіт. З неї ми можем почерпнути дуже багато інформації, це вилика підказка на будь яких іспитах з хімії.

Дмитро Іванович – великий російський вчений; відіграв видатну роль у розвитку хімії та інших галузей природознавства.

Народився 8 листопада 1834 року в місті Тобульську в сім`ї директора гімназії. Закінчив педагогічний інститут в Петербурзі (1855). Дмитро був у родині останнім, сімнадцятий дитиною. Дитинство Д. І. Менделєєва збіглося з часом перебування в Сибіру засланих декабристів.

Вершиною наукової творчості Менделєєва було його відкриття одного з фундаментальних законів природи, названого періодичним законом Д. І. Менделєєва.

Помер Менделєєв Дмитро Іванович 2 листопада 1907 р.

Відкрив закон який об’єднує всі елементи в систему в  1869 році рос. вч. Д.І. Менделєєв..

На відміну від усіх свої попередників Менделєєв був переконаний, що між усіма хім.. елементами як подібними за властивостями, так і відмінними існує загальний зв’язок., який об’єднує елементи в єдину систему.

За основу класифікації хімічних елементів Менделєєв взяв їх відносну атомну масу, але він не  вважав, що це єдина характеристика, велике значення він надавав і властивостям елементів.

Залежність властивостей елементів і їхніх сполук від атомної маси є періодичною.

Періодичний закон: Властивості елементів, а також утворених ними простих і складних речовин перебувають у періодичній залежності від відносних атомних мас елементів.

Група – вертикальний ряд хімічних елементів, який містить подібні за властивостями елементи (8 груп).

Розрізняють головну (складається з елементів малих і великих періодів) і побічну підгрупу ( складається з елементів лише великих періодів).

Період – це горизонтальний ряд хімічних елементів. Малий період складається з одного ряду хімічних елементів, великий з двох рядів хімічних елементів (7 періодів).

Властивості

Закономірності зміни у головних підгрупах

Закономірності зміни у періодах

Металічні

Посилюються ↓

Посилюються ←

Неметалічні

Посилюються ↑

Посилюються →

Вища валентність за Оксигеном

Постійна

Збільшується →

Валентність у летких сполук Гідрогену

Постійна

Збільшується ←

Завдання: 

1. Опрацювати теоретичний матеріал та презентацію Періодичний закон та періодична система. Зробити конспект.

2. Виконати завдання в презентації.

Фото виконаних завдань з презентації  надіслати на пошту pustovarovayy@gmail.com до 17.11.2020

10.11.2020
Продовжуємо тему: "Будова атома. Періодичний закон та періодична система."
Тема уроку: "Електронні орбіталі. Електронні та графічні формули атомів."
Завдання:
2. Зробити конспект. Виписати алгоритм складання конфігурацій.
3. Виконати завдання з останнього слайду.
Теорія

 Будова електронних оболонок атомів елементів.

     Стан електрона в атомі описує наука, яка називається квантова механіка. Згідно з уявленнями квантової механіки електрон в атомі поводиться і як частинка і як хвиля. Електрон в атомі не має траєкторії руху, але існує імовірність його перебування навколо ядра, це місце називають електронною хмарою, або електронною густиною, або орбіталлю.

     Орбіталь – це простір навколо ядра в якому перебуває електрон найімовірніше.

     Орбіта лі мають різні розміри і різні форми:

s- орбіталь має сферичну форму,

p- орбіталь має форму гантелі,

d- орбіталь – форму пелюстки.

     Однакові за розмірами орбіталі утворюють електронні шари.

     Про кількість електронних шарів в атомі можна дізнатись по номеру періода.

     Електронні шари називають енергетичними рівнями, так  як електрони які  на них містяться  мають певний запас енергії. Найменший запас енергії мають електрони першого енергетичного рівня і електрони кожного наступного рівня характеризуються більшим запасом енергії.

Заповнення орбіта лей

1. Черговість заповнення – принцип найменшої енергії                             1s

(правило Клечковського).                                                                               2s       2p

2. На кожній орбіталі може бути не більше 2-х електронів                        3s       3p       3d

(принцип Паулі).                                                                                              4s       4p       4d   4f

3. Спочатку електрони заповнюють орбіталі по одному,                            5s       5p      5d

а коли всі орбіта лі на підрівні вичерпані, вони заповнюються                  6s       6p       6d

повністю (правило Хунда).                                                                              7s       7p 

 

Послідовність заповнення орбіталей електронами

          1                   2                   3                  4                   5                        6                       7

          1s                2s2p              3s3p           4s3d4p        5s4d5p           6s4f5d6p            7s5f6d7p

Фото виконаних завдань з презентації  надіслати на пошту pustovarovayy@gmail.com до 17.11.2020






20.05.2020/21.05.2020

ПОВТОРЕННЯ.
Тема: «Ковалентний та йонний зв'язки, їх утворення. Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об'єму, кількості речовини реагентів та продуктів реакцій».
ТЕОРІЯ
I. Хімічний звязок
1. Основні характеристики ковалентного зв’язку
Перша теорія ковалентного зв’язку належить американському фізико-хіміку Г.-Н. Льюїсу. У 1916 р. він припустив, що зв’язок між двома атомами здійснюється парою електронів, при цьому навколо кожного атома зазвичай формується восьми-електронна оболонка (правило октету).
♦ Які види хімічного зв’язку найчастіше трапляються в органічних сполуках?
Хімічний зв’язок — це взаємодія двох атомів, що відбувається шляхом обміну електронами. Під час утворення хімічного зв’язку атоми прагнуть здобути стійку восьми-електронну (або двох-електронну) зовнішню оболонку, що відповідає будові атома найближчого інертного газу. Розрізняють такі види хімічного зв’язку: ковалентний (полярний і неполярний; обмінний і донорно-акцепторний), іонний, водневий і металевий.
Найчастіше в органічних сполуках спостерігається ковалентний зв’язок.
Він здійснюється за рахунок електронної пари, що належить обом атомам. Розрізняють обмінний і донорно-акцепторний механізми утворення ковалентного зв’язку.
1) Обмінний механізм
Кожен атом віддає по одному неспареному електрону в спільну електронну пару:


2) Донорно-акцепторний механізм
Один атом (донор) віддає електронну пару, а інший атом (акцептор) надає для цієї пари вільну орбіталь.
Два атоми можуть усуспільнювати кілька пар електронів. У цьому випадку говорять про кратні зв’язки:
— потрійний зв’язок
Якщо електронна густина розподілена симетрично між атомами, ковалентний зв’язок називається неполярним. Якщо електронна густина зміщена в бік одного з атомів, то ковалентний зв’язок називається полярним. Полярність зв’язку тим більша, чим більшою є різниця електронегативностей атомів.
Електронегативність — це здатність атома притягувати електронну густину від інших атомів. Найбільш електронегативним елементом є Флуор, найменша електронегативність — у Францію.
2. Іонний зв’язок
Іони — це заряджені частинки, на які перетворюються атоми в результаті віддачі або приєднання електронів.
(Натрій флуорид складається з йонів Натрію Na+ та флуорид-іонов F-.)
Якщо різниця між електронегативностями атомів значна, то електронна пара, що здійснює зв’язок, переходить до одного з атомів, і обидва атоми перетворюються на іони.
Хімічний зв’язок між іонами, що здійснюється за рахунок електростатичного притягання, називається іонним зв’язком.
3. Водневий зв’язок
Водневий зв’язок — це зв’язок між позитивно зарядженим атомом Гідрогену однієї молекули й негативно зарядженим атомом іншої молекули. Водневий зв’язок має частково електростатичний, частково — донорно-акцепторний характер.
Водневий зв’язок зображено крапками.
Наявність водневих зв’язків пояснює високі температури кипіння води, спиртів, карбонових кислот.
• Енергія зв’язку — це енергія, що виділяється під час його утворення або необхідна для роз’єднання двох зв’язаних атомів. Енергія зв’язку характеризує його міцність.
• Довжина зв’язку — це відстань між центрами зв’язаних атомів. Чим менша довжина, тим більш міцним є хімічний зв’язок.
II. Рівняння реакцій. Задачі.
Хімічними реакціями називаються явища, при яких одні речовини певного складу і з певними властивостями, перетворюються в інші речовини — іншого складу з іншими властивостями. При цьому в складі атомних ядер змін не відбувається. Хімічні реакції слід відрізняти від фізичних процесів, що змінюють тільки зовнішню форму або агрегатний стан речовини (але не його склад).
Рівняння хімічної реакції — умовний запис, що дає якісну і кількісну інформацію щодо хімічної реакції. Хімічна реакція зображується в загальному вигляді рівнянням реакції перетворення реагентів (вихідних речовин, узятих для проведення реакції) в продукти (нові речовини, що утворилися в результаті протікання реакції).
В рівнянні хімічної реакції для вирівнювання кількості однакових атомів в різних частинах рівняння використовують коефіцієнти, які записують перед формулами речовин. Коефіцієнти не треба плутати з індексами в хімічних формулах.
Всі хімічні реакції розрізняють за ознакою зміни числа вихідних і кінцевих речовин. Можна виділити чотири типи хімічних реакцій:
*    реакції сполучення: A + B = C (з декількох простих чи складних речовин утворюється одна складна): C + O2 = CO2,
*    реакції розкладу: A = B + C (з однієї складної речовини утворюється декілька простих чи складних речовин): BaCO3 = BaO + CO2,
*    реакції обміну: AB + CD = AD + CB (складні речовини обмінюються своїми складними частинами): NaOH + HCl = NaCl + H2O,
*    реакції заміщення: A + BC = AC + B (атом простої речовини заміщує один з атомів складної): Mg + CuSO4 = MgSO4 + Cu.
методом порівняння кількості речовини.
ЕТАПИ РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ
МЕТОД ПРОПОРЦІЇ     

ДЗ
Опрацювати теорію, зробити конспект.
Задачі.
1. Яку кількість кисню потрібно взяти для синтезу 2 моль нітроген(IV) оксиду?

2. Яку кількість цинку необхідно використати для отримання 6 моль цинк хлориду під час реакції з хлоридною кислотою?
Фото виконаних завдань   надіслати на пошту pustovarovayy@gmail.com 

13.05.2020/14.05.2020
Тема: Узагальнення і систематизація знань з теми. Представлення проектів.
1.  Нагадую про виконання проектів
1.  «Неорганічні речовини – представники основних класів у будівництві й побуті» (виконують учні індивідуально за списком за номерами 1-10)
2.  «Хімічний склад і використання мінералів»;
(виконують учні індивідуально за списком за номерами 11-20)
3.  «Вплив хімічних сполук на довкілля і здоров’я людини».
 (виконують учні індивідуально за списком за номерами 21-30)
2.  Заповнити картку
Хімічна формула
Назва
Клас сполук
HNO3



Кальцій гідроксид


Натрій сульфат


Ферум (ІІІ)оксид

Mn 2O7


FeSO4



Карбонатна кислота

MgO




Фото виконаних завдань з презентації  надіслати на пошту pustovarovayy@gmail.com до 20.05.2020. Будьте уважними.

06.05.2020/07.05.2020
Тема: «Розрахункові задачі «Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об'єму, кількості речовини реагентів та продуктів реакцій»
ДЗ
1. Повторити формули та визначення та опрацювати презентацію Розв'язування задач
2. Розрахувати задачі в презентації на 15 слайді, звернути увагу на способи розвязку задач та алгоритм.
3. Задачі:
А) Кальцій оксид масою 39,2 г повністю прореагував з сульфатною кислотою. Яка маса сульфатної кислоти витратилась
Б) Під час пропускання сульфур (ІV) оксиду крізь розчин барій гідроксиду утворилася сіль масою 43,4 г. Обчисліть об’єм (н. у.) витраченого газу.
В)  Обчисліть кількість речовини сульфур(VІ) оксиду та масу води, необхідних для
добування сульфатної кислоти масою 78,4 г.

Всі задачі розвязати методом пропорції!!!
Фото виконаних завдань з презентації  надіслати на пошту pustovarovayy@gmail.com до 13.05 2020.  Фото задач А-В надіслати до 20.05.2020. Будьте уважними.


29.04.2020/30.04.2020

Контрольна робота з теми 
«Основні класи неорганічних сполук»
УВАГА!!!! СПРОБА ЛИШЕ ОДНА, ПІСЛЯ ЗАКІНЧЕННЯ ВКАЗАНОГО ЧАСУ, ДОСТУП БУДЕ ЗАКРИТИЙ!!!
1. Виконати онлайн-тест за посиланням https://naurok.com.ua/test/join
код доступу 308033. Тест необхідно пройти до 17.00 30.04.2020
2. Виконати проекти:
1.  «Неорганічні речовини – представники основних класів у будівництві й побуті» (виконують учні індивідуально за списком за номерами 1-10)
 2.  «Хімічний склад і використання мінералів»;
(виконують учні індивідуально за списком за номерами 11-20)
3.  «Вплив хімічних сполук на довкілля і здоров’я людини».
 (виконують учні індивідуально за списком за номерами 21-30)
Проект має містити реферат та презентацію, які необхідно надіслати в одному документі на пошту pustovarovayy@gmail.com до 13.05 2020.

22.04.2020/23.04.2020
Тема уроків: Практична робота №2 «Дослідження властивостей основних класів неорганічних сполук». Практична робота №3 «Розвязування експериментальних задач»
ДЗ
У зв’язку за карантином, неможливістю виконати практичні роботи та оформити в спеціальному зошиті необхідно виконати завдання в робочому зошиті.
1.     Оформити в робочому зошиті практичну роботу «Дослідження властивостей основних класів неорганічних сполук» за прикладом, що наведена на сторінці 182-185.
2.     Оформити в робочому зошиті практичну роботу «Розв’язування експериментальних задач» за прикладом, що наведена на сторінці 212-214.
Крім того, деякі відео, що допоможуть в виконанні роботи, представленні в моєму блозі на основній сторінці.

Фото виконаних завдань надіслати на пошту pustovarovayy@gmail.com до 29.04 2020. Нагадую, що виконання практичної роботи обовязково оцінюється. Будьте уважними.

15.04.2020 - 16.04.2020
Добрий день. Шановні учні 8 класу, протягом дистанційного навчання активно працюють Говорова А., Бондар К., Калуцький Н., Коваль В., Лакізо В., Орешкіна А., Радченко А., Руденко Р., Рудик Є., Чорний М., але роботи надіслані не всі. Жодної роботи не надіслали: Брунчак С., Гайворонський С., Гуляєв Я., Єльчищев А., Жаб’як Д., Моцеглов В., Степанець Р. Лише одну роботу надіслали: Мінін А., Руських М., Соболєва Є., Супрун Д.
Щоб не виникало питань та невдоволень, щодо оцінок, вчасно виконуйте та надсилайте ДЗ.

Тема « Генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук»


ТЕОРІЯ





Домашнє завдання
1.     Повторити класи неорганічних сполук.
2.     Виконати завдання:
1 варіант виконує перша група, 2 варіант – друга група.



3.     Опрацювати §37, 38
4.      Завдання  № 310, 313
Фото виконаних завдань надіслати на пошту pustovarovayy@gmail.com до 22.04 2020. Нагадую, що виконання завдань оцінюється. Будьте уважними.


08.04.2020, 09.04.2020
Добрий день. Сьогодні та завтра працюємо над однією темою, тому одне завдання на два уроки.

Тема: «Хімічні властивості середніх солей: взаємодія з металами, кислотами, лугами, іншими солями.

ДЗ.
1.     Опрацювати §32, 36
2.     Скласти конспект за параграфами «Хімічні властивості солей»
3.      Переглянути відео та записати рівняння реакцій.

4.      Завдання 254, 255.
                               5  .     Задача: Який обєм кисню можна одержати при повному термічному розкладі калій перманганату масою  63,2 г.



Фото виконананих завданнь та документи доповідей надіслати на почту pustovarovayy@gmail.com до 15.00 15.04 2020. Нагадую, що виконання завдань оцінюється. Будьте уважними. 


02.04.2020
Тема " Фізичні властивості середніх солей. Поширеність у природі та використання середніх солей. Вплив на довкілля і здоров'я людини."
ДЗ:
1. Опрацювати параграфи в підручнику за темою.
2. Підготувати інформаційну доповідь за темою на вибір:
 А) " Біологічна роль солей та їх застосування в медицині"
 Б) " Історія виникнення солей. Перші солі, що були знайдені."
 В) " Використання солей в побуті. Вплив на довкілля."
Доповідь оформленна Word.
3. Завдання - 197, 199.
Фото виконананих завданнь та документи доповідей надіслати на почту pustovarovayy@gmail.com до 15.00 08.04 2020. Нагадую, що виконання завдань оцінюється. Будьте уважними. 



01.04.2020.
Тема. "Розрахункові задачі. Розрахунок за хімічними рівняннями маси, об'єму, кілткості речовини."
Задачі:
1. Купрум  (II) сульфат масою 32 г взаєморіє з гідроксидом Калію. Обчислити масу утвореного осаду.
2. Натрій карбонат масою 26,5 взаємодіє з хлоридною кислотою. Скласти рівняння реакції та визначити який об'єм газу виділиться.

Фото виконананих завданнь  надіслати на почту pustovarovayy@gmail.com до 15.00 02.04 2020. Нагадую, що виконання завдань оцінюється. Будьте уважними. 
19.03.2020
Шановні учні!
1. Необхідно виконати тест-онлайн, який буде активний  до 18.00 20.03.2020 за посиланям https://naurok.com.ua/test/join   Вказавши прізвище та ім'я та код доступу 816508. Результати я побачу в особистому кабінеті. Тест пройти один раз.
2. Розв`язати задачу
  Яка маса алюмінію вступить у реакцію з хлоридною кислотою, якщо при цьому виділилось 2,24 л водню за н.у.
3.  Здійснити перетворення. 
Аl  →    Аl2O3 →  Аl(ОН)3 → АlСl3
                                    ↓                      
                                  КАlO2

 Фото виконананих завданнь  надіслати на почту pustovarovayy@gmail.com до 15.00 25.03.2020. Не забудьте про фото хімічних властивостей амфотерних основ. Нагадую, що виконання завдань оцінюється. Будьте уважними. Онлайн-тест - оцінка за самостійну роботу.


Для поглиблення знань можно переглянути відео - Хімічні реакції


18.03.2020
1. Опрацювати параграфи 24, 29, 31.
2. Записати в зошит хімічні властивості амфотерних гідроксидів.
3. Виконати завдання
 А) Встановіть відповідність між класом сполуки і формулою:

1) амфотерний гідроксид
а) NaOH
2) нерозчинна основа
б) K3PO4
3) луг
в) CaO
4) середня сіль
г) Cr(OH)2

д) Al(OH)3

Б) Сірку масою 6 г спалили. Утворений газ пропустили крізь розчин кальцій гідроксиду. Обчисліть масу утвореного осаду.

Фото виконананих завданнь  надіслати на почту pustovarovayy@gmail.com до 15.00 19.03.2020. Не забудьте про фото хімічних властивостей.

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Підготовка до ЗНО з хімії

Використання блогу